25/250 SPEKTAKLE TEATRU TELEWIZJI

Dwa tytuły zamykające pokazy cyklu 25/250. Oba zrealizowane  już w nowej rzeczywistości po zmianach ustrojowych w naszym kraju. „Kordian” Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta oraz „Norymberga” Wojciecha Tomczyka w reżyserii Waldemara Krzystka.

KORDIAN
Juliusza Słowackiego
cz. I/II
(156’)
premiera 21/28 listopada1994

Jan Englert trzykrotnie reżyserował „Kordiana”. Jedną z inscenizacji dramatu Juliusza Słowackiego przygotował w Teatrze TV w 1994 roku. Spektakl rozmachem przypominał najświetniejsze telewizyjne przedstawienia wielkiego repertuaru narodowego. Zrealizowano je niemal w całości w naturalnych wnętrzach i plenerach, w miejscach historycznie związanych z akcją dramatu (plac Zamkowy, Starówka, Szkoła Podchorążych). Jan Englert – autor adaptacji, dokonał dość istotnych zmian dramaturgicznych, proponując nową interpretację klasycznego dzieła. Starał się przemówić do współczesnych widzów. Zracjonalizował romantyczne wizjonerstwo, a jednocześnie wzbogacił “Kordiana”, patrząc na narodowy los przez pryzmat współczesnej świadomości historycznej (metaforyczne zakończenie widowiska, z obrazami płonącego Zamku Królewskiego we wrześniu 1939 r., tłumów na placu Defilad w październiku 1956). Telewizyjny “Kordian”, zrealizowany z wielką pieczołowitością, w znakomitej obsadzie aktorskiej (w roli tytułowej Michał Żebrowski, ponadto m.in.: Gustaw Holoubek, Andrzej Łapicki, Zbigniew Zapasiewicz) – naruszał stereotypowe myślenie o dramacie romantycznym i zmuszał do ustosunkowania się na nowo do narodowych mitów. Przypomnienie spektaklu może być świetną okazją do porównania go z najnowszą inscenizacją „Kordiana”, przygotowaną przez Jana Englerta na 250-lecie Teatru Narodowego.

NORYMBERGA
Wojciecha Tomczyka
(80’)
premiera 11 grudnia 2006

Wyrazisty, bardzo mocny spektakl, o ogromnym ładunku emocjonalnym. Emerytowany pułkownik kontrwywiadu zgodził się ujawnić przed młodą dziennikarką kulisy jednego z PRL-owskich skandali politycznych. Informacja jest tylko przynętą, oficer podejmuje wobec dziewczyny pełną napięcia, niejednoznaczną grę, która dotyczy jej rodzinnego życia i ujawnia manipulacje rzeczywistością w Polsce Ludowej. Problem rozliczenia z minioną epoką powraca tu w świetnie, także od strony psychologicznej napisanym dramacie, z bogatym materiałem dla aktorskich kreacji Janusza Gajosa. Dominiki Ostałowskiej i Haliny Łabonarskiej. Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry Sopot 2007 za tekst, reżyserię i role aktorskie.

Gdzie:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1
00-467 Warszawa
tel. +48225017002
www.instytut-teatralny.pl

WSTĘP WOLNY

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Zobacz również:

Aktualności 0 komentarzy

100 spektakl w Teatrze Norwida w Jeleniej Górze

Już 18 grudnia o godz. 17:00 przyjdź do Teatru i świętuj z nim setne przedstawienie uwielbianego świątecznego spektaklu familijnego „Scrooge. Opowieść wigilijna”. Teatr przygotował z tej okazji coś specjalnego, zwłaszcza

Aktualności 0 komentarzy

Top 5 spektakli na przyszły tydzień!

Czym się charakteryzuje nasz ranking spektakli teatralnych? Jest subiektywny, wolny i podlega tylko i wyłącznie nam. Zobacz co warto obejrzeć w najbliższym tygodniu! Tydzień 07.03 – 13.03.2016 1 BOŻE MÓJ Teatr Mazowiecki

na co do teatru? 0 komentarzy

Festiwal Teatralny InQbator – Teatr się obnosi

Stendhal twierdził, że powieść jest zwierciadłem obnoszącym się po gościńcu. Ale sześć dotychczasowych edycji festiwalu InQbator pokazuje, że tym, co po gościńcu obnosi się dziś najchętniej, jest teatr. Między 15 a 17 września na ostrołęckich gościńcach znów pojawią się aktorzy. Będą bawić, wzruszać, niepokoić i zaskakiwać. Rusza 7. edycja Festiwalu Teatralnego InQbator.

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!