Bilety za 1 zł, świat bez książek oraz tony słomy na Noc Poezji

Jerzy Zoń o 40-leciu Teatru KTO i 30. Międzynarodowym Festiwalu – ULICA.

Dobrze się ma Teatr KTO w roku jubileuszowym, oferując bilety za 1 zł.

– To prezent dla widzów; przed każdym spektaklem będziemy losować na naszym fanpage’u facebookowym bilety za 1 zł; 40 takich biletów w każdym miesiącu. Ponadto przez cały rok równolatki teatru będą mogły nabywać bilety ulgowe za 25 zł. Nie mając obecnie swojej siedziby gramy w większych salach niż dawna przy Gzymsików, zatem nie zbankrutujemy.

Możesz zaśpiewać jak Rosiewicz – “40 lat minęło, jak jeden dzień”?

– Mogę. Taka jest istota czasu. Ale głównie patrzę do przodu. Dlatego w naszym programie cytuję Jacka Kerouaca: “Znów na chodnikach piętrzył się stos naszych wysłużonych walizek; czekała nas jeszcze dalsza droga. Ale co tam, droga to życie”.

W ciągu 40 lat ile razy miałeś ochotę rzucić wszystko w diabły?

– Ani razu. Choć chwile słabości były. Chciałem natomiast rzucić festiwal – to w latach, gdy musiałem go robić niemal bez środków i dość miałem żebrania Na szczęście obecne władze miasta od lat pozwalają na budowanie pozycji tego festiwalu, który stał się jednym z największych w Europie.

30 festiwal, w dniach 6-9 lipca, zdominuje wizja świata inspirowana powieścią Raya Bradbury’ego “Fahrenheit 451”.

– Świata, w którym nie ma książek, za ich czytanie ludzie są zsyłani do obozów, a książki są palone, stąd tytuł – to w tej temperaturze, według fabuły książki, zaczyna palić się papier. Do tej powieści nawiążą m.in. spektakle teatrów z Hiszpanii, z Anglii i spektakl Teatru Wybrzeże w reżyserii Marcina Libera, z Katarzyną Figurą w roli głównej.

A KTO?

– Przygotuję widowisko, które chcę prezentować z przerwami przez 24 godziny. Pokażę los ludzi pozbawionych książek, bo te powiększają wyobraźnię, a człowiek z wyobraźnią chce sięgać dalej, jest niepokorny. A ma być na miarę tego, co mu się odgórnie narzuca. Ale przypomnimy także w czasie festiwalu przedstawienia, które były wydarzeniami w minionych latach.

Wcześniej, już 7 kwietnia zrealizujesz z KTO widowisko “Tryumf Racławicki”.

– To ramach ogłoszonego przez UNESCO Międzynarodowego Roku Kościuszkowskiego. Pokażemy moment po zwycięskiej bitwie, ale w retrospekcji wrócimy i do przysięgi Naczelnika, i do innych faktów. Zaczniemy widowisko pod Barbakanem, skąd przejdziemy na Rynek Główny.

Jubileuszowe uroczystości pod koniec września

– Będzie na zamkniętej ul. Szpitalnej otwarty pokaz naszych działań ulicznych, po czym zaprosimy na galę do Teatru im. J. Słowackiego, już z udziałem zaproszonych gości. Poprowadzi ją Bronio Maj, jeden z założycieli KTO.

I twórca nazwy teatru. Z nim też stworzysz na październikową Noc Poezji widowisko inspirowane Wyspiańskim “A to Polska właśnie…”. Wasza “Neomonachomachia”, też wystawiona w ramach Nocy Poezji, skończyła się wezwaniami do prokuratury Acz ostatecznie was uniewinniono.

– Nie mogło być inaczej, skoro nawet ekspert, profesor teologii, nie dopatrzył się w widowisku żadnego naruszenia uczuć religijnych. Cóż, mogę tylko tym, którzy chcieli nam zaszkodzić, podziękować, bo, jak podejrzewam, sprawili, że właściciel baraku przy Gzymsików nie przedłużył z nami umowy na dalszy jego wynajem. W efekcie będziemy wreszcie mieć własną siedzibę.

Wróćmy do Wyspiańskiego Polska jaka właśnie jest, widać aż nadto.

– Będą tony słomy i kolorowe ekrany, bo to jest obecna Polska. I Chochoł, który zjedzie z nieba. Więcej teraz nie zdradzę.

W ramach jubileuszu czeka KTO wiele wyjazdów

– Bardzo dużo, nawet niektóre przesunęliśmy na rok 2018. Znów będziemy w Albanii, znów w Rumunii na słynnym festiwalu w Sibiu, po kilkunastu latach lecimy do San Jose w Kostaryce, zagramy na Wyspach Kanaryjskich, w Nowym Jorku, w Kanadzie, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, a zaczynamy w styczniu od Niemiec i Iranu, do którego lecimy już czwarty raz – teraz z “Chórem sierot” i “Ślepcami”, naturalnie dostosowanymi do rygorów panujących w tamtym kraju. Czyli żadnych odsłoniętych części ciała kobiet, kobiety nie mogą też tańczyć – dwa tanga musiałem wycofać, żadnych opiętych kostiumów ani dotykania tych części ciała, które wiążą się z erotyką.

To nadal zatem będzie ten sam spektakl?

– Musiałem zachować jego ekspresję, zatem wprowadziłem inne elementy, na przykład walki. Niektóre wydają mi się na tyle ciekawe, że zostawię je na stałe.

Pytanie, czy myślisz o swym odejściu, zadaję Ci od 10 lat. Pięć lat temu mówiłeś, że dajesz sobie jeszcze 10 lat

– Teraz, skoro budujemy własną siedzibę, w której mam nadzieję dać premierę na Dzień Teatru w roku 2019, przedłużam te plany o kolejne lata

A piszesz już wspomnienia?

– Nie, przygotowujemy natomiast z okazji 40-lecia bogato ilustrowaną książkę. A już pod koniec lutego zapraszam na kolejną premierę KTO, czyli najnowszy autorski spektakl Krzysztofa Niedźwiedzkiego “Stroiciel grzebieni”.

Źródło: http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/a/bilety-za-1-zl-swiat-bez-ksiazek-oraz-tony-slomy-na-noc-poezji,11664928/

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Zobacz również:

Recenzje 0 komentarzy

Ukraińska/Polska Dżuma? – recenzja

Pomimo mojego braku zachwytu nad przedstawieniem uważam, że warto je zobaczyć i powiedzieć głośno, że stała się rzecz ważna. Ukraiński teatr był do tej pory terra incognito w Polsce, kraju Kantora, Grotowskiego, Warlikowskiego, Lupy czy Jarzyny. W kraju słowiańskim, który przecież tak wiele łączy z ukraińską kulturą, a którego losy (także w kontekście sztuki) potoczyły się tak różnie w przeciągu ostatnich 20 laty. „Ukraiński Dekameron” to gra zespołowa stwarzająca świadomość kolektywną, która u mnie wywołuje tęsknotę za dawną Polską z jej słowiańskim charakterem: śpiewem, gościnnością i życiem na wsi. Misją Teatru Polskiego (której bardzo kibicuję) jest zacieśnianie więzów z naszymi sąsiadami w Europe Środkowo-Wschodniej. Nie traktujmy jednak tej wymiany jednostronnie z zachodnią wyższością.

na co do teatru? 0 komentarzy

MŁYNARSKI obowiązkowo! Zapraszamy!

„Młynarski obowiązkowo!” to tytuł widowiska, który został zapożyczony z książki z moimi tekstami, opublikowanej parę lat temu.

Repertuar 1 komentarz

Don Kichot z Kamienicy – spektakl manifest

Don Kichot z Kamienicy, czyli wzbogacona o wątki autobiograficzne inscenizacja „Człowieka z La Manchy”, to spektakl – manifest Emiliana Kamińskiego, aktora, reżysera i założyciela Teatru Kamienica w Warszawie.

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!