Konstantin Stanisławski, człowiek który zrewolucjonizował teatr

Mistrz ze zmienionym nazwiskiem

Konstantin Stanisławski Konstantin Stanisławski to nazwisko, które zapisało się wielkimi literami w historii nie tylko rosyjskiego, ale i światowego teatru. Ten urodzony w 1868 roku, w Moskwie aktor i reżyser teatralny zwany również „ojcem systemu gry aktorskiej” zrewolucjonizował teatr, a efekty tej rewolucji zauważalne są do dnia dzisiejszego. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że prawdziwe nazwisko rosyjskiego artysty i reformatora teatru brzmiało nie Stanisławski, ale Aleksiejew.

Dlaczego Konstantin zostając aktorem musiał zmienić swoje nazwisko? Otóż, Rosjanin wywodził się z bogatej i uznanej kupieckiej, moskiewskiej rodziny. Teatr i praca aktorska w ówczesnej Rosji postrzegany były nie jako sztuka, ale raczej jako błazeństwo i niepoważna zabawa, a paranie się nią uznawano za wręcz niemoralne i  hańbiące. Z tego właśnie powodu Konstatnin Aleksiejew, wchodząc w bramy świata teatru i nie chcąc tym samym narazić na nieprzyjemności i utratę prestiżu swojej rodziny, musiał zmienić nazwisko. Dlaczego wybór padł właśnie na Stanisławskiego? Najczęściej mówi się, że powodem wyboru takiego nazwiska była wielka sympatia i umiłowanie, jaką rozpoczynający artystyczną karierę młody aktor darzył wówczas tancerkę o nazwisku Stanisławska.

Moskiewski Teatr Artystyczny: Naturalistyczna reforma teatru.

Umiejętności aktorskie i reżyserskie Konstantin Stanisławski zdobywał na deskach moskiewskiego Małego Teatru. Artysta jednak zdecydowanie wyraźniej zapisał się w historii teatry nie jako aktor, ale jako reżyser i nauczyciel. Stanisławski od zawsze poszukiwał nowych, coraz oryginalniejszych i lepszych rozwiązań w pracy aktorskiej, dlatego aby móc wprowadzać swoje pomysły w życie założył w 1898 roku wraz z Włodzimierzem Niemirowiczem-Daczenką Moskiewski Teatr Artystyczny. Instytucja ta charakteryzowała się wyraźnym dążeniem do propagowania na teatralnych deskach tendencji i walorów naturalistycznych i realistycznych. Zespół artystyczny dokładał wszelkich starań aby przedstawiane odbiorcom sztuki były jak najbliższe prawdziwemu i naturalnemu światu. Celem Stanisławskiego oraz jego kolegów było sprawienie, aby siedzący na widowni człowiek, obserwując poczynania aktorów był przekonany, że ogląda żywych i prawdziwych bohaterów, a nie jedynie wcielających się w nich aktorów.

Konstantin Stanisławski  – Trud przygotowań?

Zespół Moskiewskiego Teatru Artystycznego przykładał ogromną uwagę do przygotowania każdej premiery. Zanim sztuka trafiła na afisze, należało poprzedzić jej premierę bardzo dokładanymi, pracowitymi i niezwykle trudnymi dla aktorów oraz reżyserów przygotowaniami, a nie jedynie przyswojeniem przez aktorów roli, mimiki i ruchu scenicznego. Treść całej sztuki była podawana bardzo dokładnej i szczegółowej analizie, podczas której tekst dramatu był traktowany jak obraz prawdziwego życia i naturalnych wydarzeń. Zespół reżyserski, aktorski oraz scenografowie nie pracowali nad jak najwierniejszym przedstawieniem na scenie dramatu, ale nad sprawieniem aby ukazywana historia stała się rzeczywistością rozgrywającą się za każdym razem na nowo, na teatralnej scenie. Zanim aktorzy mogli zabrać się do pracy nad swoją rolą musieli dokładnie i szczegółowo poznać realia epoki, w której akcja sztuki miała miejsce, a także ówczesne realia kulturowe, takie jak zasady zachowania, sposób rozmowy czy klasowe traktowania drugiego człowieka.

Analiza psychologiczna

Kolejnym etapem pracy nad rolą było poddanie dokładnej analizie psychologicznej występujących w sztuce bohaterów. Konstantin Stanisławski uważał, że tylko poznając dokładnie historię swojej postaci, aktor będzie mógł wystarczająco wniknąć w jej psychikę aby odkryć kierujące jej działaniami motywy, powodujące obecne w sztuce konflikty, intrygi i motywy. Głównym założeniem naturalistycznego teatru Stanisławskiego było to, że aktor w momencie gry na scenie nie powinien grać dramatycznej postaci, ale stawać się nią i tym samym zachowywać się, mówić i wyrażać dokładnie takie same ekspresję jak ona.

Podobnie wyglądała sprawa scenografii. Realistyczne wymogi Moskiewskiego Teatru Artystycznego nie dotyczyły bowiem tylko aktorów, ale również i scenografów, którym powierzano bardzo trudne i precyzyjne zadania. Świat przedstawiony na scenie miał wyglądać naturalnie, solidnie i realistycznie, tak aby był postrzegany przez publiczność bezpośrednio i naocznie. Nie było mowy o dekoracji symbolicznej, jeśli w wystawianej przez aktorów sztuce obecne były zwierzęta, widz musiał słyszeć dochodzące zza sceny szczekanie psów czy pianie kogutów. Kiedy akcja dramatu rozgrywała się w lesie, do publiczności dochodziły dźwięki otaczających bohaterów drzew, potoków czy wodospadów. Teatr w myśli Konstantina Stanisławskiego miał być w stu procentach naturalny oraz prawdziwy, tym samym nawet najdrobniejszy element nie mógł zaburzyć wrażenia aktywnego uczestnictwa w przedstawianych na scenie wydarzeniach.

 

 

O Autorze

Kocham Teatr.pl
Kocham Teatr.pl 44 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje spektakli, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele wiele więcej. Zapraszamy!

Zobacz również:

na co do teatru? 1 komentarz

DyBBuk – Premiera

Premiera: 11 marca 2017 r. Duża Scena Teatru Polskiego w Bielsku-Białej Spektakl Pawła Passiniego inspirowany żydowską legendą dramatyczną Szymona An-skiego będzie w Bielsku-Białej produkcją wyjątkową. Dramat napisany przez Artura Pałygę

Repertuar 0 komentarzy

Rozwód Figara – premiera już dzisiaj!

ROZWÓD FIGARA Elena Langer Tuż przed premierą spotkanie z reżyserem i autorem libretta “Rozwodu Figara” – Davidem Pountneyem, które odbędzie się 17 lutego o godz. 18:00 w sali im. Wojciecha

Recenzje 0 komentarzy

DAJCIE MI TENORA! – RECENZJA

Dajcie mi tenora, sztuka autorstwa cenionego amerykańskiego komediopisarza Kena Ludiwga zyskała uznanie zarówno wśród widzów jak i krytyków. Sztuka ta została przetłumaczona na 16 języków, wystawiona w 25 krajach, zdobyła 9 nagród Tony. Te liczby robią wrażenie.

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!