Makbet w Gdańsku

Makbet w Gdańsku

W niedziele zakończył się 19. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. Nie bez przyczyny został on zwieńczony „Makbetem” wyreżyserowanym przez Luka Percevala. Belgijski reżyser odnalazł i przedstawił esencje sztuki Szekspirowskiej w jednym niedługim, a zarazem trzymającym widza w napięciu  przedstawieniu.

Makbet wg. Luka Percevala

Makbet w GdańskuW swojej wersji „Makbeta” twórca zagłębia się w tajemnice więzi miedzy kobietą ,a  mężczyzną – ukazuje chęć władzy, która niszczy ich związek, partnerstwo, przywiązanie. Akcja rozgrywa się w najgłębszych zakątkach duszy Makbeta i Lady Makbet. Skromna scenografia (Annette Kurz) i gra świateł (Marek Van Denesse) idealnie odzwierciedlają mroczny świat myśli Makbeta oraz Lady Makbet, jak również nawiązują do desek Teatru Elżbietańskiego. Świat myśli jest przedstawiony poprzez pajęczynę zwisających bel i wijącymi się miedzy nimi wiedźm – złowieszcze nimfy, które nie tylko przepowiadają nieszczęście jakie czyha na Państwa Makbet, lecz również ciągną ich w otchłań. Sceny rozgrywają się w ciszy, tylko czasem w momentach kulminacji rozterek bohaterów wiedzmy zaczynają tańczyć szaleńczo w rytm metalicznych dźwięków.

Umysł Przeklętych

Pozostałe postacie tragedii stanowią część wyobraźni umysłu przeklętych. Aktorzy grający są jak cienie poruszające się na scenie, a ich  głosy rozbrzmiewają w ciszy i  jak echo dudnią w głowie głównych postaci i samych widzów. Tak zorganizowany zabieg artystyczny wprawia widza w oniryczny stan – do końca nie można być pewnym czy to wytwory umysły pary głównych  bohaterów, czy ludzi pochodzących z realnego świata. Natomiast gra Leonid Alimov (Makbet) i Anatolii Dubanov (Lady Makbet ) ma w sobie  pełno emocjonalnych rozterek, zagubienia i rozpaczy. Naprzeciw tym negatywnym emocjom stawiana jest namiętność. Jednak czy namiętność skierowana jest ku drugiej osobie, czy w stronę coraz bardziej pochłaniającej władzy? Każdy z widzów na to pytanie musi odpowiedzieć sam…

Kostiumy (Irina Riabov) są skromne oraz symboliczne. Nie określają epoki w której dzieje się akcja, a wręcz przeciwnie podkreślają jej ponadczasowość.

Makbet w Gdańsku

Makbet – Senny koszmar

„Makbet” w reżyserii Luka Percevala pokazuje gorączkę, senny koszmar dwojga ludzi – rozgrywający się w mrocznych zakamarkach ludzkiej duszy nie mogących się z niego ocucić. Makbet wraz z Lady Makbet wkładają głowę do wiadro z wodą próbując przebudzić się z tego koszmaru. Woda z wiadra symbolizuje zdradziecko przelaną krew. Bohaterowie brzydzą się własnego występku, mimo wszystko nie cofają się brną w spirale niecnych uczynków. Właśnie o tym opowiada Teatr Szekspirowski – O ludzkich duszach, które nie są idealne i nie znają spokoju a za to są pełne namiętność w nieustanej gorączce. Natomiast Luk Perceval przy zachowaniu estetyki odnalazł esencje twórczości Brytyjczyka i ujął w poruszający obraz sceniczny.

 

 

 

 

O Autorze

Anna Franczak
Anna Franczak 5 Post

Studentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Miłośniczka Pantomimy. Pasjonatka jazdy konnej. Swój czas wolny poświęca dzieciom w stajni hipoterapeutycznej.

Zobacz również:

Recenzje 0 komentarzy

Romeo i Julia – wersja współczesna

Romeo i Julia to para znana każdemu. Bohaterowie przez wieki byli symbolem nieszczęśliwej miłości, stanowili źródło inspiracji dla wielu artystów. Być może język utworów Szekspira nie zawsze trafia do współczesnej

na co do teatru? 0 komentarzy

Premiera Teatru Telewizji – Żyd

  Sztuka Artura Pałygi w reżyserii Anety Groszyńskiej-Liweń. Spektakl zrealizowany w 2015 roku w ramach projektu Teatroteka w Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych. Dyrektor upadającej szkoły w małym miasteczku, by

Aktualności 0 komentarzy

PIOTRUŚ PAN – Studio Buffo

Musical „Piotruś Pan” miał swoją światową prapremierę 27 lutego 2000 roku na scenie Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, gdzie gościł przez 3 sezony i obejrzało go 200 000 widzów. A

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!