Makbet w Gdańsku

Makbet w Gdańsku

W niedziele zakończył się 19. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. Nie bez przyczyny został on zwieńczony „Makbetem” wyreżyserowanym przez Luka Percevala. Belgijski reżyser odnalazł i przedstawił esencje sztuki Szekspirowskiej w jednym niedługim, a zarazem trzymającym widza w napięciu  przedstawieniu.

Makbet wg. Luka Percevala

Makbet w GdańskuW swojej wersji „Makbeta” twórca zagłębia się w tajemnice więzi miedzy kobietą ,a  mężczyzną – ukazuje chęć władzy, która niszczy ich związek, partnerstwo, przywiązanie. Akcja rozgrywa się w najgłębszych zakątkach duszy Makbeta i Lady Makbet. Skromna scenografia (Annette Kurz) i gra świateł (Marek Van Denesse) idealnie odzwierciedlają mroczny świat myśli Makbeta oraz Lady Makbet, jak również nawiązują do desek Teatru Elżbietańskiego. Świat myśli jest przedstawiony poprzez pajęczynę zwisających bel i wijącymi się miedzy nimi wiedźm – złowieszcze nimfy, które nie tylko przepowiadają nieszczęście jakie czyha na Państwa Makbet, lecz również ciągną ich w otchłań. Sceny rozgrywają się w ciszy, tylko czasem w momentach kulminacji rozterek bohaterów wiedzmy zaczynają tańczyć szaleńczo w rytm metalicznych dźwięków.

Umysł Przeklętych

Pozostałe postacie tragedii stanowią część wyobraźni umysłu przeklętych. Aktorzy grający są jak cienie poruszające się na scenie, a ich  głosy rozbrzmiewają w ciszy i  jak echo dudnią w głowie głównych postaci i samych widzów. Tak zorganizowany zabieg artystyczny wprawia widza w oniryczny stan – do końca nie można być pewnym czy to wytwory umysły pary głównych  bohaterów, czy ludzi pochodzących z realnego świata. Natomiast gra Leonid Alimov (Makbet) i Anatolii Dubanov (Lady Makbet ) ma w sobie  pełno emocjonalnych rozterek, zagubienia i rozpaczy. Naprzeciw tym negatywnym emocjom stawiana jest namiętność. Jednak czy namiętność skierowana jest ku drugiej osobie, czy w stronę coraz bardziej pochłaniającej władzy? Każdy z widzów na to pytanie musi odpowiedzieć sam…

Kostiumy (Irina Riabov) są skromne oraz symboliczne. Nie określają epoki w której dzieje się akcja, a wręcz przeciwnie podkreślają jej ponadczasowość.

Makbet w Gdańsku

Makbet – Senny koszmar

„Makbet” w reżyserii Luka Percevala pokazuje gorączkę, senny koszmar dwojga ludzi – rozgrywający się w mrocznych zakamarkach ludzkiej duszy nie mogących się z niego ocucić. Makbet wraz z Lady Makbet wkładają głowę do wiadro z wodą próbując przebudzić się z tego koszmaru. Woda z wiadra symbolizuje zdradziecko przelaną krew. Bohaterowie brzydzą się własnego występku, mimo wszystko nie cofają się brną w spirale niecnych uczynków. Właśnie o tym opowiada Teatr Szekspirowski – O ludzkich duszach, które nie są idealne i nie znają spokoju a za to są pełne namiętność w nieustanej gorączce. Natomiast Luk Perceval przy zachowaniu estetyki odnalazł esencje twórczości Brytyjczyka i ujął w poruszający obraz sceniczny.

 

 

 

 

O Autorze

Anna Franczak
Anna Franczak 5 Post

Studentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Miłośniczka Pantomimy. Pasjonatka jazdy konnej. Swój czas wolny poświęca dzieciom w stajni hipoterapeutycznej.

Zobacz również:

Aktualności 0 komentarzy

“Pudełko” Kopcińskiego/Passiniego w Centrum Kultury w Lublinie

Wdarzenie teatralne z udziałem widzów, po wrocławskiej premierze podczas Olimpiady Teatralne, zobaczymy 4 lutego w Lublinie. Tekst Jacek Kopciński, reżyseria Paweł Passini. “Pudełko” zawiera w sobie: “Dziady” zapisane przez Adama

na co do teatru? 0 komentarzy

WIOSNA W TEATRZE ŻYDOWSKIM

WIOSNA W TEATRZE ŻYDOWSKIM

na co do teatru? 0 komentarzy

„Pięć ostatnich lat” – musical po raz pierwszy w Polsce!

Trwają przygotowania do zupełnie wyjątkowej premiery w Teatrze Muzycznym Roma. Na deskach Novej Sceny zobaczymy kameralny musical, która uwodzi piękną historią, przeplecioną wspaniałymi kompozycjami muzycznymi.

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!