“Pudełko” Kopcińskiego/Passiniego w Centrum Kultury w Lublinie

Wdarzenie teatralne z udziałem widzów, po wrocławskiej premierze podczas Olimpiady Teatralne, zobaczymy 4 lutego w Lublinie. Tekst Jacek Kopciński, reżyseria Paweł Passini.

“Pudełko” zawiera w sobie: “Dziady” zapisane przez Adama Mickiewicza, odprawiane przez Mirona Białoszewskiego, nagrane dla Jadwigi Stańczakowej, przekazane w pudełku wraz z innymi nagraniami Jackowi Kopcińskiemu, wywiezione przez Pawła Passiniego na Haiti, i tak to krąży i teraz jest w naszych rękach, a za chwilę w Waszych.

Jako dziecko budował z klocków gramofony i śpiewał przed matką i ciotkami wymyślone arie. Gdy został poetą, założył teatr i zagrał w nim monolog Gustawa z IV części “Dziadów” tak, jakby puszczał go z kilku płyt jednocześnie “Dziady” traktował bardzo osobiście, w komentarzu do spektaklu mówił niemal:

“Gustaw to ja”, ale “ja” wewnętrzne, ukazywane wstydliwie, najkruchsze i najcenniejsze, bo przenoszące w zupełnie wyjątkowe rejony, przez romantyków nazywane po prostu niebem. Żeby dotrzeć do swojego nieba, Białoszewski wchodził do ciasnego pudełka domowego teatru, zapraszał garstkę osób, a potem “odprawiał” swoje poetyckie gusła. Na przedwojennym Lesznie w Warszawie, na Tarczyńskiej, przy placu Dąbrowskiego, gdzie działał Teatr Osobny, ale też na Hożej, gdzie mieszkała jego niewidoma przyjaciółka Jadwiga Stańczakowa, dla której nagrywał swoje utwory. W czasie tych sesji mówiący i nasłuchująca siadali obok siebie na kanapie, a mikrofon, oprócz głosu poety, rejestrował unikalną więź, która rodziła się między nimi.

KUP BILET

Kiedy wiele lat później odwiedziłem Stańczakową, czarny Grundig nadal stał na jej stoliku, a pod kanapą schowane były taśmy. W gusłach Mickiewicza “ciemne” i “głuche” okazuje się niezbędne, aby móc zacząć widzieć i słyszeć naprawdę. Otwieramy dziś pudełka z kasetami Mirona Białoszewskiego i wypełniamy sobą ciasną, ciemną i głuchą przestrzeń teatru. Co też uda nam się poczuć, co dostrzec, dokąd wspólnie przedostać?

Jacek Kopciński

***

premiera wrocławska | 31.10.2016, Wrocławski Teatr Współczesny | Olimpiada Teatralna OLYMPICS 2016 |

Remiks Dziadów Mirona Białoszewskiego (premiera 1961)

premiera lubelska | 4.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa | wstęp

wolny

spotkanie “Białoszewski w Lublinie” | 5.02.2017 | godz. 17:00 | Muzeum im. J. Czechowicza w Lublinie

Spotkanie wprowadzające do spektaklu pt. “Pudełko” w reż. Pawła Passiniego, poświęcone postaci Mirona

Białoszewskiego. W trakcie spotkania po raz pierwszy zaprezentowane zostaną fragmenty nagrań

archiwalnych z wieczoru autorskiego pisarza w Lublinie wiosną 1976 r. W spotkaniu udział wezmą Jacek

Kopciński, Paweł Passini i Jarosław Cymerman.

***

tekst: Jacek Kopciński

reżyseria i muzyka: Paweł Passini

światło: Damian Bakalarz

wizualizacje: Anita Struk

kierownictwo produkcji: Łukasz Wójtowicz

występują: poeta – Paweł Janyst; dusze – Noemi Bernstein, Olga Bury, Wiktoria Czubaszek, Aleksandra

Karpiuk, Paulina Mikuśkiewicz, Anna Opolska, Paulina Połowniak, Anna Puzio, Paulina Wójtowicz

Kolejne spektakle | 5 i 6.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa

BILETY W CENIE:

20 zł ulgowy,

30 zł normalny,

15 zł grupowy (od 10 osób)

Do nabycia w kasie CK; kasa czynna pon.-pt. W godz. 10.00-19.00 oraz na godz. przed spektaklami;

rezerwacje: kasa@ck.lublin.pl, 81 466 61 40

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Zobacz również:

Spektakle 0 komentarzy

Polecamy – JEŹDZIEC BURZY

“Jeździec burzy” to rockowo-teatralna historia niepokornego artysty, wrażliwego poety, który wspólnie z przyjacielem Rayem Manzarkiem zakłada rock’n’rollową kapelę. Ponadczasowe przeboje THE DOORS grane na żywo przez zespół Romualda Kunikowskiego, który

Recenzje 6 komentarze

Frywolny Fredro, czyli o damach i huzarach słów kilka

Teatr Rampa, „Nie uchodzi, nie uchodzi, czyli damy i huzary” Co może się stać, gdy do pięciu starszych, zaprzysięgłych kawalerów i jednego młodszego, zawita siedem dam? I to nie młodziutkich,

Aktualności 0 komentarzy

Gombrowicz w Sztokholmie

Szwecja. Gombrowicz w Sztokholmie wiecznie młody 14 stycznia w Teater Tribunalen w Sztokholmie, odbyła się premiera spektaklu “Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza według najnowszego przekładu autorstwa Andersa Bodegrda. Przedstawienie w

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!