“Pudełko” Kopcińskiego/Passiniego w Centrum Kultury w Lublinie

Wdarzenie teatralne z udziałem widzów, po wrocławskiej premierze podczas Olimpiady Teatralne, zobaczymy 4 lutego w Lublinie. Tekst Jacek Kopciński, reżyseria Paweł Passini.

“Pudełko” zawiera w sobie: “Dziady” zapisane przez Adama Mickiewicza, odprawiane przez Mirona Białoszewskiego, nagrane dla Jadwigi Stańczakowej, przekazane w pudełku wraz z innymi nagraniami Jackowi Kopcińskiemu, wywiezione przez Pawła Passiniego na Haiti, i tak to krąży i teraz jest w naszych rękach, a za chwilę w Waszych.

Jako dziecko budował z klocków gramofony i śpiewał przed matką i ciotkami wymyślone arie. Gdy został poetą, założył teatr i zagrał w nim monolog Gustawa z IV części “Dziadów” tak, jakby puszczał go z kilku płyt jednocześnie “Dziady” traktował bardzo osobiście, w komentarzu do spektaklu mówił niemal:

“Gustaw to ja”, ale “ja” wewnętrzne, ukazywane wstydliwie, najkruchsze i najcenniejsze, bo przenoszące w zupełnie wyjątkowe rejony, przez romantyków nazywane po prostu niebem. Żeby dotrzeć do swojego nieba, Białoszewski wchodził do ciasnego pudełka domowego teatru, zapraszał garstkę osób, a potem “odprawiał” swoje poetyckie gusła. Na przedwojennym Lesznie w Warszawie, na Tarczyńskiej, przy placu Dąbrowskiego, gdzie działał Teatr Osobny, ale też na Hożej, gdzie mieszkała jego niewidoma przyjaciółka Jadwiga Stańczakowa, dla której nagrywał swoje utwory. W czasie tych sesji mówiący i nasłuchująca siadali obok siebie na kanapie, a mikrofon, oprócz głosu poety, rejestrował unikalną więź, która rodziła się między nimi.

KUP BILET

Kiedy wiele lat później odwiedziłem Stańczakową, czarny Grundig nadal stał na jej stoliku, a pod kanapą schowane były taśmy. W gusłach Mickiewicza “ciemne” i “głuche” okazuje się niezbędne, aby móc zacząć widzieć i słyszeć naprawdę. Otwieramy dziś pudełka z kasetami Mirona Białoszewskiego i wypełniamy sobą ciasną, ciemną i głuchą przestrzeń teatru. Co też uda nam się poczuć, co dostrzec, dokąd wspólnie przedostać?

Jacek Kopciński

***

premiera wrocławska | 31.10.2016, Wrocławski Teatr Współczesny | Olimpiada Teatralna OLYMPICS 2016 |

Remiks Dziadów Mirona Białoszewskiego (premiera 1961)

premiera lubelska | 4.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa | wstęp

wolny

spotkanie “Białoszewski w Lublinie” | 5.02.2017 | godz. 17:00 | Muzeum im. J. Czechowicza w Lublinie

Spotkanie wprowadzające do spektaklu pt. “Pudełko” w reż. Pawła Passiniego, poświęcone postaci Mirona

Białoszewskiego. W trakcie spotkania po raz pierwszy zaprezentowane zostaną fragmenty nagrań

archiwalnych z wieczoru autorskiego pisarza w Lublinie wiosną 1976 r. W spotkaniu udział wezmą Jacek

Kopciński, Paweł Passini i Jarosław Cymerman.

***

tekst: Jacek Kopciński

reżyseria i muzyka: Paweł Passini

światło: Damian Bakalarz

wizualizacje: Anita Struk

kierownictwo produkcji: Łukasz Wójtowicz

występują: poeta – Paweł Janyst; dusze – Noemi Bernstein, Olga Bury, Wiktoria Czubaszek, Aleksandra

Karpiuk, Paulina Mikuśkiewicz, Anna Opolska, Paulina Połowniak, Anna Puzio, Paulina Wójtowicz

Kolejne spektakle | 5 i 6.02.2017 | godz. 20:00 | Centrum Kultury w Lublinie | Sala Widowiskowa

BILETY W CENIE:

20 zł ulgowy,

30 zł normalny,

15 zł grupowy (od 10 osób)

Do nabycia w kasie CK; kasa czynna pon.-pt. W godz. 10.00-19.00 oraz na godz. przed spektaklami;

rezerwacje: kasa@ck.lublin.pl, 81 466 61 40

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Zobacz również:

Aktualności 0 komentarzy

Odc. 4 – Teatr Polski | Bielsko-Biała. Perła Podbeskidzia – sprawdź!

Teatr Polski Bielsko Biała Gmach Teatru Polskiego został wzniesiony w latach 1889–1890 według projektu wiedeńskiego architekta Emila von Förstera w stylu eklektycznym z przewagą neoklasycyzmu i neobaroku, z wykorzystaniem motywu

Aktualności 0 komentarzy

FINAŁOWE PRACE II EDYCJI KONKURSU FOTOGRAFII TEATRALNEJ

Prace 13 fotografów znalazły się w finale II edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Międzynarodowe jury, po obejrzeniu ponad półtora tysiąca fotografii, wskazało finalistów w dwóch kategoriach – „teatralne zdjęcie sezonu” oraz

Aktualności 0 komentarzy

Broadway – Jak to się zaczęło?

Początek XX wieku. Nowy York. Na Broadwayu rodzi się scena teatralna, która wkrótce wywróci do góry nogami postrzeganie sztuki. Każdego roku wystawia się tutaj dziesiątki sztuk, nie tylko amerykańskich. Najwięcej

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!