Słownik ptaszków polskich – recenzja

            Słownik ptaszków polskich jest to tytuł opowiadania autorstwa debiutanta Jakuba Morawskiego, które zostało nagrodzone w konkursie satyrycznego miesięcznika „Chimery. Na jego podstawie Krzysztof Materna zdecydował się stworzyć sztukę wystawianą na deskach warszawskiego teatru Imka.

Spektakl przeznaczony jest dla osób dorosłych, zawiera wiele słów powszechnie uznawanych za obraźliwe, jednakże nie przeszkadza to zbytnio w odbiorze. Słownik ptaszków polsfkich jest zabawną próbą przedstawienia relacji międzyludzkich na różnych płaszczyznach i niemożnością ich porozumienia się.

SŁOWNIK PTASZKÓW POLSKICH

SŁOWNIK PTASZKÓW POLSKICH

Słownik ptaszków polskich – obsada

W obsadzie znaleźli się Janusz Chabior, Robert Rozmus, Agnieszka Suchora, Dorota Rabczewska, Iwona bielska, Dominik Bąk, Olga Bołądź oraz sam reżyser Krzysztof Materna.

Słownik ptaszków polskich składa się kilku części – można spróbować nazwać je kabaretowymi. W części pierwszej mamy  spotkanie u psychologa( w roli terapeuty Iwona Bielska). Następnie zobaczymy parodię programu telewizyjnego( typowa idiotyczna telewizja śniadaniowa z reklamami, aerobikiem i bzdurnymi tematami w tle), brawurowy monolog Dody na temat relacji damsko męskich (nieudana randka z dresiarzem) oraz spotkania dysfunkcyjnej rodziny z równie dziwnymi znajomymi.

SŁOWNIK PTASZKÓW POLSKICH

SŁOWNIK PTASZKÓW POLSKICH

Słownik ptaszków polskich – bohaterowie

Bohaterowie sztuki mówią do siebie żargonami, wplatają bezsensowne neologizmy, mają problemy w nawiązaniu dialogu z drugą osobą. Materna wraz z autorem sztuki pokazuje w ten sposób jak bardzo zmienił się nasz język, i ja bardzo utrudnia on komunikację we współczesnej Polsce. Przedstawia on w krzywym zwierciadle to w jaki sposób nie potrafimy dogadać się między sobą.

Robi to w sposób zabawny, przedstawiając niekiedy jednak sytuacje raczej smutne i bolesne. Między tymi scenkami w tle przewija się flegmatyczny miłośnik ornitologii (Materna) który za swoją misję życiową uznał wyplenienie z nadwiślańskiego kraju wszelkich obcych gatunków ptaków, szczególnie tych z bliskiego wschodu. W g niego “ptasi imigranci”szkodzą polskiemu krajobrazowi oraz źle wpływają na sytuację w kraju.

Podsumowanie

Słownik ptaszków polskich jest sztuką niewątpliwie bardzo aktulaną i dobrze odzwierciedla współczesność. W skuteczny sposób pokazuje że coraz bardziej ludzie oddalają się od siebie. Egoistycznie skupiają się na sobie a za nic mają innych. Sztuka udana, miło spędzony czas. polecam.

KUP BILET

 

 

Słownik ptaszków polskich - recenzja - KochamTeatr.plReviewed by KochamTeatr.pl on.Słownik ptaszków polskich jest sztuką niewątpliwie bardzo aktulaną i dobrze odzwierciedla współczesność. W skuteczny sposób pokazuje że coraz bardziej ludzie oddalają się od siebie. Egoistycznie skupiają się na sobie a za nic mają innych. Sztuka udana, miło spędzony czas. polecam. Rating: 5

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Ocena

ocena
4.5/5

4.5

Warto się wybrać
4.5
Podsumowanie

Słownik ptaszków polskich jest sztuką niewątpliwie bardzo aktulaną i dobrze odzwierciedla współczesność. W skuteczny sposób pokazuje że coraz bardziej ludzie oddalają się od siebie. Egoistycznie skupiają się na sobie a za nic mają innych. Sztuka udana, miło spędzony czas. polecam.

Zobacz również:

Aktualności 0 komentarzy

Ukraińska/Polska Dżuma? – recenzja

Pomimo mojego braku zachwytu nad przedstawieniem uważam, że warto je zobaczyć i powiedzieć głośno, że stała się rzecz ważna. Ukraiński teatr był do tej pory terra incognito w Polsce, kraju Kantora, Grotowskiego, Warlikowskiego, Lupy czy Jarzyny. W kraju słowiańskim, który przecież tak wiele łączy z ukraińską kulturą, a którego losy (także w kontekście sztuki) potoczyły się tak różnie w przeciągu ostatnich 20 laty. „Ukraiński Dekameron” to gra zespołowa stwarzająca świadomość kolektywną, która u mnie wywołuje tęsknotę za dawną Polską z jej słowiańskim charakterem: śpiewem, gościnnością i życiem na wsi. Misją Teatru Polskiego (której bardzo kibicuję) jest zacieśnianie więzów z naszymi sąsiadami w Europe Środkowo-Wschodniej. Nie traktujmy jednak tej wymiany jednostronnie z zachodnią wyższością.

Wydarzenia 0 komentarzy

„PIĘĆ OSTATNICH LAT” – próby czas zacząć!

Pod kierunkiem Wojciecha Kępczyńskiego rozpoczęły się dzisiaj w Teatrze Muzycznym ROMA próby do nowego musicalu pt. „Pięć ostatnich lat“ („The Last Five Years“), który będzie miał premierę 16 stycznia 2016 roku na

Felietony 0 komentarzy

Teatr szekspirowski w Gdańsku. Jednych zachwyca, a drugich?

Jedną z najciekawszych inwestycji teatralnych początku XXI wieku jest z pewnością budowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego przy ul. Podwale Przedmiejskie w centrum Gdańska. Jego uroczyste otwarcie nastąpiło kilka miesięcy temu –

1 komentarz

  1. mario
    Luty 20, 19:18 Odpowiedz

    1. wykonawcy:
    – świetna obsada
    – trudny dla aktora tekst
    – czasami aktorzy (nie wymienię) nie frazują tekstu żeby uwydatnić satyrę, puentę, lecą za szybko z tekstem
    2. przebieg spektaklu
    – początek średni potem coraz lepiej
    3. scenariusz, tekst
    – nierówny, momenty świetne i słabe,
    – trochę na granicy smaku (religia)
    – czasem niejasny, zbyt akademicki przekaz w stosunku do niegłupiego przesłania
    4. było warto?
    tak, 4ka w skali 1 do 6

Zostaw wiadomość