W starych dekoracjach- Różewicz w Teatrze Soho

Tadeusz Różewicz na scenie? To musi być Kartoteka. Często zapominamy się, że Różewicz to nie tylko poeta i dramatopisarz, ale także prozaik. Reżyser Igor Gorzkowski nie popełnił tego błędu i w spektaklu W starych dekoracjach, sięgnął po te mniej znane utwory Różewicza.

W starych dekoracjach – Henryk Talar

Głównym bohaterem spektaklu jest On (Henryk Talar), starszy pan, który wybrał się w podróż do Wiecznego Miasta. Kwaterując się w pokoju( z powodu nie znajomości języka dostaje pokój dwu-, a nie jednoosobowy), zastanawia się, po co tu przyjechał. Przypomina sobie, że pragnął odnowić swoje  dotychczasowe życie i  nie marnować z niego, żadnej minuty, albo przynajmniej godziny. W ten sposób rozpoczyna się relacja

W starych dekoracjach - Teatr Soho - Recenzja3

W starych dekoracjach – Teatr Soho

pierwszoosobowa głównego bohatera, gdzie  opis wędrówek po Wiecznym Mieście,  przeplata różnymi dygresjami z swojej przeszłości. Bohater, na scenie nigdy nie jest sam, towarzyszy mu młodzieniec- młodsza wersja Jego samego (Mateusz Trzmiel), któremu opowiada o swoich kobietach, które znał, kochał i stracił.

Próba rozrachunku z życiem, przedstawiona została przez pryzmat niezałatwionych spraw z kobietami- kochankami, znajomymi i  matką. Bohater jest realistą, nie doszukuje się w swoim dojrzałym życiu zdarzeń nadprzyrodzonych. Do każdego zdarzenia, jak choćby zabrudzenie mu głowy przez gołębia, próbuje znaleźć logiczne wytłumaczenie. Życie traktuje jak rzekę, w której czas płynie, aż w końcu przepływa. Opowiadanie Śmierć w starych dekoracjach kończy się śmiercią Bohatera.  Zwykłą, racjonalną, bez ingerencji sił wyższych.

W starych dekoracjach – wspólna całość?

Czerpiąc garściami z dorobku prozatorskiego Różewicza (m.in. z opowiadań Śmierć w  starych dekoracjach, Matka odchodzi, Nie wiadomo skąd, Grzech, czy Owoc żywota), reżyser, stworzył spektakl, gdzie słowo, dźwięk i obraz tworzą wspólną całość. Na uwagę też zasługuje scenografia (Honza Polivka). Udany eksperyment z materiałem, światłem i muzyką, pozwolił widowni cofać w przeszłość Bohatera, nie tylko dzięki jego słowom.

Całe przedstawienie zostało podporządkowane Henrykowi Talarowi, który wręcz zawładnął sceną.

W starych dekoracjach - Teatr Soho - Recenzja3

W starych dekoracjach – Teatr Soho

Swoją grą był wstanie doprowadzić widownię do śmiechu, kiedy próbował dogadać się z Włochem, w swoim ojczystym języku, a także wprowadzić melancholię, kiedy wyrzucał sobie,  czego nie zdążył zrobić dla Matki (wzruszające sceny z Cecylią Półtorak).

Jak duch towarzyszył mu Mateusz Trzmiel, którego głos usłyszeliśmy dopiero pod sam koniec spektaklu. Jego zadaniem było słuchanie, co jego starsza, obyta w doświadczenie wersja siebie, ma mu do przekazania. Reszta aktorów, głównie aktorek, bardzo ciekawie wpisały się w tonację przedstawienia. Może i stanowiły tylko tło, do opowiadań Bohatera, ale było to tło zgrane i bardzo dobrze dobrane.

Warto? Bardzo warto!

Tadeusz Różewicz- jako prozaik jest warty zobaczenia. Jeśli jednak, drogi ewentualny widzu, nie przekonują Cię, ani egzystencjonalne pytania Różewicza, ani piękna scenografia, to opłaca się wybrać na to przedstawienie, choćby tylko dla Henryka Talara.

W starych dekoracjach, reż. Igor  Gorzkowski, Teatr Soho w Warszawie

W starych dekoracjach - Teatr Soho - Recenzja - KochamTeatr.plReviewed by KochamTeatr.pl on.Tadeusz Różewicz- jako prozaik jest warty zobaczenia. Jeśli jednak, drogi ewentualny widzu, nie przekonują Cię, ani egzystencjonalne pytania Różewicza, ani piękna scenografia, to opłaca się wybrać na to przedstawienie, choćby tylko dla Henryka Talara Rating: 5

O Autorze

Kocham Teatr
Kocham Teatr 169 Post

Kocham Teatr to portal dedykowany wszystkim miłośnikom sztuk teatralnych. Znajdziesz u Nas najnowsze wiadomości, ciekawostki, recenzje, ranking, kalendarz wydarzeń i wiele więcej.

Ocena

Ocena
5/5

5

Musisz zobaczyć
5
Podsumowanie

Tadeusz Różewicz- jako prozaik jest warty zobaczenia. Jeśli jednak, drogi ewentualny widzu, nie przekonują Cię, ani egzystencjonalne pytania Różewicza, ani piękna scenografia, to opłaca się wybrać na to przedstawienie, choćby tylko dla Henryka Talara

Zobacz również:

Wydarzenia 0 komentarzy

KONKURS FOTOGRAFII TEATRALNEJ – III EDYCJA

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłasza III edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Konkurs adresowany jest zarówno do artystów-fotografików, absolwentów wyższych szkół artystycznych, jak i amatorów. Prace można zgłaszać w dwóch kategoriach:

Wydarzenia 0 komentarzy

Festiwal Teatralny InQbator – Teatr się obnosi

Stendhal twierdził, że powieść jest zwierciadłem obnoszącym się po gościńcu. Ale sześć dotychczasowych edycji festiwalu InQbator pokazuje, że tym, co po gościńcu obnosi się dziś najchętniej, jest teatr. Między 15 a 17 września na ostrołęckich gościńcach znów pojawią się aktorzy. Będą bawić, wzruszać, niepokoić i zaskakiwać. Rusza 7. edycja Festiwalu Teatralnego InQbator.

Wydarzenia 0 komentarzy

WIOSNA W TEATRZE ŻYDOWSKIM

WIOSNA W TEATRZE ŻYDOWSKIM

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!