„Związek otwarty” – marzenie każdego mężczyzny?

Tytułowy „Związek otwarty” to marzenie większości mężczyzn.

Co jednak, jeżeli to kobieta zaczyna domagać się takiego samego prawa do otwartości jak mężczyzna? Wtedy sprawy zaczynają się komplikować i powstaje prawdziwy galimatias.

Odwieczna walka

Sztuka opowiada o parze małżeńskiej, w której mężczyzna – w tą rolę wcielił się Otar Saralidze – jest pewnym siebie, wystylizowanym na typ włoskiego macho, zwolennikiem związku otwartego. Jego żona – Barbara, w rolę której wcieliła się Weronika Nockowska –  od lat boryka się z depresją spowodowaną zachowaniem męża. Kobieta nie może się przełamać, aby – podobnie jak jej mąż – rozpocząć rozwiązłe życie. Z czasem jednak udaje jej się to, ale wtedy w mężczyźnie do głosu dochodzi duma i zazdrość, a co za tym idzie – różnica zdań, burzliwa kłótnia, operowanie stereotypami… słowem istna wojna damsko – męska.

Komedia po włosku

Krystyna Janda wraz z Marią Seweryn wyreżyserowały komedię napisaną przez włoskiego noblistę – Dario Fo i jego żonę Francę Rame. Pisarz słynie ze swojego wyostrzonego poczucia humoru, stąd w sztuce znajdziemy kilka aktualnych, politycznych dowcipów, z powodzeniem przełożonych na polskie realia. Oprócz tego, „Związek otwarty” ma w sobie coś z farsy i komedii dell’arte. Za sprawą tej ostatniej, ważną rolę odgrywa plastyka scenografii i kostiumy, za które odpowiedzialna była Krystyna Janda. Na niewielkich rozmiarów scenie, zaaranżowano pokój w mieszkaniu małżonków. Na jego środku stała pastelowa kanapa, z trzech stron otoczona jasnymi, żółtymi ścianami. W tle widzimy okno ze słoneczną, włoską panoramą. Aktorom pozostawiono pewien margines na improwizację, w postaci dodatkowych dopowiedzeń, okrzyków czy dynamicznych gestów, które były na bieżąco przez nich wykorzystywane. Na scenie pojawia się także kilka atrybutów, będących, w mniej lub bardziej zabawny (ale zamierzony) sposób wprowadzanych do przebiegu akcji. Nastrój buduje muzyka rodem z włoskiego festiwalu w San Remo, pojawiający się motyw muzyczny rozpoczyna i kończy sztukę, a momentami przeplata partie dialogowe.

Spektakl dla dwojga

Teatr plenerowy jest zawsze miłą alternatywą na wakacyjny zastój w teatrach. Pomimo, iż scena była wyjątkowo

nasłoneczniona, aktorzy świetnie dawali sobie radę z upałem, obracając płynące stróżki potu, w kolejny, wpleciony w akcję dowcip (co umożliwiała konstrukcja komedii). Ciemna karnacja Otara Saralidze została doskonale dobrana do postaci, w którą się wcielił (wspomniany włoski macho), natomiast Weronika Nockowska stanowiła wulkan energii i włoskiego temperamentu. Sztuka całościowo wypadła naprawdę zabawnie i lekko. Przedstawione gry i spory małżeńskie – jakie znajdziemy w każdym związku – ośmieszały stereotypy. Polecam wybrać się na spektakl ze swoją drugą połówką, bo być może zaowocuje to nowym spojrzeniem na sprawy damsko – męskie. Ja do teatru przybyłem sam, a też się dobrze bawiłem.

Spektakle plenerowe będą grane do końca sierpnia, wstęp jest wolny, ale z uwagi na upał trzeba zabrać nakrycie głowy i butelkę wody. Dla pragnących większej ochłody, przy scenie znajdziemy budkę z lodami… włoskimi, a jakże!


 Och – Teatr – „Związek otwarty

komedia autorstwa: Dario Fo i Franci Rame,
reżyseria: Krystyna Janda i Maria Seweryn;
scenografia i kostiumy: Krystyna Janda;


Cały repertuar Och Teatru jest tutaj 🙂

O Autorze

Piotr Cyran
Piotr Cyran 9 Post

Witam, jestem studentem Uniwersytetu Warszawskiego i jeszcze bardzo świeżym recenzentem teatralnym. Teatr, kino, muzyka i sztuka towarzyszą mi od bardzo dawna. W teatrze i kinie szukam tego, czego jeszcze nie znam, a co może mnie wzbogacić lub zadziwić. Zapraszam do lektury artykułów

Ocena

Ocena
4.5/5

4.5

Warto się wybrać
4.5

Zobacz również:

Wydarzenia 0 komentarzy

Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny “Kontestacje”

XIII SOFT “Kontestacje” zbliżają się wielkimi krokami! Tegoroczny Festiwal odbędzie się w dniach 20-23. 04 w Chatce Żaka. Zapraszamy do zapoznania się z naszym programem. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

na co do teatru? 0 komentarzy

IDOMENEO, RE DI CRETA w Warszawskiej Operze Kameralnej

DOMENEO, RE DI CRETA powstał w 1780 roku na zamówienie teatru dworskiego elektora bawarskiego Karla Theodora.

Aktualności 0 komentarzy

Moja historia: ANDRZEJ SEWERYN

Opowiem Wam swoją historię. O moim życiu na scenie i w kulisach. O ludziach, którzy mnie otaczali –  moich mistrzach i przyjaciołach. O tym, co mnie ukształtowało i o tym,

0 komentarzy

Bądź pierwszy i !

skomentuj tutaj!